lördag 1 november 2008

Jag hov upp min röst


igår, och pratade svarta affärer. Med GeKås-VD:n, insåg Roadkill ett dygn senare. Själv insåg jag ingenting. Läs mera, den som har lust:



Idag åkte vi med mina föräldrar till en liten kyrka på slätten. Där ligger mina farföräldrar begravda sedan långt innan jag fanns. Den är alltid stängd, den där kyrkan, när vi kommer, men fåfängt hoppades vi att den kanske skulle vara öppen just idag. Det var den inte.


Nu tycker jag något:

Jag tycker att det ligger ett egenhändigt, omsorgsfullt onödigförklarande i att stänga kyrkportar den här helgen. Den är stillsam och eftertänksam och firas inte så stort och högljutt, men människor, alla möjliga, vallfärdar till kyrkogårdarna. Några längtar in, men dörren är stängd. Var är vi när vi behövs på riktigt? Kan man göra annorlunda? Hur?

3 kommentarer:

-Maria N- sa...

Det har du rätt i. Varför är en kyrka stängd? Jag är för öppna kyrkorum. Se´n fattar jag också att någon bör vara där. Men att stänga till och inte finnas för människor på självaste Allhelgonahelgen är, precis som du säger, att onödigförklaa sig själv big time. Tråkigt!

Dammråttan sa...

Å, vad jag håller med. Vilket tillfälle att göra lite PR liksom. Och att ge folk tillfälle att ta sig tid med det de kanske aldrig gör annars - sitta ner i kyrka.

Mamman på väg sa...

Vad skönt att ni höll med, ni visa människor.... :)