måndag 22 december 2008

Allt är väl. Det blir jul.


Jesusbarnet finns i krubban. Arga Ängeln blickar ner från granen. Barnet känner ni, men ängeln? Jag skall berätta: Drakflygerskan kom med henne. Hon vet vad jag behöver, varje gång. Då behövde jag ett sätt att se att ilskan också får plats, och vi som är arga få vara med och fira jul. Man måste inte tindra hela tiden. Till och med änglar är arga ibland. Högt upp i julgranen hänger hon, och det hon representerar har med åren förskjutits lite: Hon är, förutom att vara inklusiv i allmänhet, den heliga vredens ängel. Julgransdiakonen, kanske? Hon blundar inte -hon ser och talar, fast hon bara är en julgransprydnad. Låt er inspireras på det sätt ni vill!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Den var allt lite läcker den där. Att visad vrede kan vara så befriande... Sa jag då, uppvuxen i och ingift i Familjer Som Sopar Under Mattan.

helene sa...

Den var fin. Och välbehövlig i den sockernäpna tomtetiden med tindrande ögon och berg av paket. När önskelistorna blivit inköpslistor. Vad var det nu som var det viktiga igen???
Jag tror att jag - vid tillfälle och inspiration - ska ta och göra mig en Arg Ängel, jag också. Den kan nog behövas...

Jeez sa...

Fantastiskt!

Anonym sa...

Tack.
Jag tindrar inte.
Jag älskar ilskeminen i ängeln.
Frid!

Jennie sa...

Läcker... men, den kanske egentligen inte är arg? Det ser mer ut som om den ätit för mycket brunkål eller nåt ;)

Anonym sa...

Åh, jag tycker den är underbar :D !

Kram!

Anonym sa...

Jag vill också ha en arg ängel...bara för påminnelsens skull!