onsdag 31 december 2008

Stulen bokslutslista (från Emelie, som lånade Miriams)

Vad gjorde du 2008 som du aldrig gjort förut?
Jag bröt foten, påbörjade folkhögskolestudier, bloggade och odlade vänskapsrelationer på MSN.

Håller du dina nyårslöften och ska du ge ett för 2009?
Nej, jag håller dem inte, och inför 2009 lovar jag att återfinna min hud och ikläda mig den.

Fick någon i din närhet barn?
Ja, och de heter Greta allihop! *förvirrad*

Dog någon i din närhet?
För varje Duplogubbe en älskad människa.

Vilka länder besökte du?
Danmark, bara, tror jag -men i gott sällskap! Domptörfamiljen var där med oss -it was a blast.

Vad skulle du vilja ha 2009 som du saknade 2008?
Skinn på kroppen, körkort och en frisk pappa.

Vilket datum från 2008 kommer du minnas, och varför?
Jag minns nästan aldrig datum, men begravningarna minns jag.

Vad var det största du åstadkom?
Jag tvivlar på att jag har åstadkommit särskilt mycket i år. Fast jag skrev tydligen en väldigt bra inlämningsuppgift. Och jag tror att jag även i år, i det stora hela, har varit en tillräckligt bra förälder. Ett år i taget.

Vad var ditt största misslyckande?
Jag tog inget körkort i år heller, jag har inte tagit det ansvar för mig själv som jag tror att jag borde, och kanske inte heller för vännerna.

Vems beteende förtjänade att firas?
Sönernas. Den villkorslösa Mannens. USA:s alla röstberättigades, eller i alla fall dryga hälften av dem. Och så den modigaste doktorn jag känner -jag tvivlar på att hon läser här, men gör hon det så skall hon veta att hon och hennes mod och uthållighet i mina ögon förtjänar att firas.

Vems beteende gjorde dig ledsen eller arg?
Paradoxalt nog bara de jag tycker mest om. Så är det med livet: Det är bittersött.

Var tog det mesta av dina pengar vägen?
In i ett stort svart hål. Jag förstår inte.

Vad gjorde dig jätte-, jätte-, jätteexalterad?
Beröring. Att bli berörd, på flera olika sätt.

Vilken låt kommer alltid att påminna dig om 2008?
I år fick jag upp ögonen för (Vilket nummer har den?) Guds son en gång i morgonglans... Men nä, jag tror inte att den kommer att förknippas med året som sådant.

Bästa filmer 2008?
Atonement (Försoning).

Vad önskar du att du hade gjort mer av?
Ägnat mig åt de som finns nära.

Vad önskar du att du hade gjort mindre av?
Jag önskar att jag i mindre utsträckning hade sökt mig bort och ut, och i stället sökt mig in och hem. Att jag åtminstone i mitt riktande utåt hade varit mindre öppen och förbehållslös. Det kan hända att jag kommer att se annorlunda på det senare -detta är en ögonblicksbild.

Favorit-TV-program?
Cityakuten står sig konstigt nog fortfarande.

Vilken var den bästa boken du läste?
Stororden, måste jag säga! Stark tvåa är Tusen strålande solar.

Vad gjorde du på din födelsedag?
Ja... Jag satt där på kommunfullmäktige. Not a blast.

Hur skulle du beskriva din stil 2008?
Obefintlig. Eller rymlig, kanske?

Hur höll du dig ifrån att bli galen?
Det vet jag inte om jag gjorde, precis. Det fanns någon att prata med, och det hjälpte ibland.

Vem saknar du?
Jag har för första gången upplevt känslan av att sakna någon som jag aldrig har träffat. Det är en känsla som hör intimt ihop med maktlöshet och att vara utlämnad, och jag hoppas slippa den nästa år. I övrigt saknar jag min mormor, vilket är bara rätt och riktigt, och så saknar jag, så mycket att de gör ont, de som har dött i år, och i den sortens död och saknad finns det varken rim eller reson.

Vem var den bästa nya personen du träffade?
Det var kanske den Rökande Lutheranen, eller Medicinmannen -han är verkligen genuint bra- eller Ullet, eller Frangipani, eller hela mitt lilla utsnitt av bloggosfären. Vad betyder träffa?

Berätta om en värdefull läxa du lärde dig 2008:
Den kom sent, men den var nyttig: På med skinnet. Hjälp till med häftpistolen om det är nödvändigt.

Lärde du dig något nytt under 2008?
Ja, onekligen.

Å, fy, det var jobbigt... Bara därför utmanar jag trotsigt alla som har lust och ork -jag vill veta. Lämna kommentar om ni nappar, är ni rara. Skaffa en blogg, för min skull åtminstone, om ni inte har nån. (Ja, farmorsan, det är mina ögon som bränner dig i nacken.)

5 kommentarer:

Emelie sa...

Jag vet inte riktigt om jag är känslig idag, eller om det är för att du skriver så vackert som gör att jag nästan gråter... Jag vet inte riktigt hur det är, men plötsligt känns det som om jag har hittat någon som förstår den ambivalens jag känner inför livet. Jag blir så berörd att jag inte finner ord. Inför det starka glädjande, sorgerna, tvivlet och tårarna. Ambivalensen och hoppet som jag trodde att ingen förstod och nu tror jag att du vet hur det är. Detfår mig att gråta, och att le.
Fast vad vet jag, kanske är det något jag bara läst in i dina ord.

STOR nyårskram!e

-ME- sa...

Jag antog utmaningen. Och blev tyvärr tvungen att kopiera ett av dina svar också. Må vårt 2009 bli mer hårdhudat, men inte på bekostnad av empati. Det är en tuff balansgång.

helene sa...

Även jag antog utmaningen. Det var verkligen ingen lätt uppgift, men viktig.
Och du, jag har nog sagt det innan, men det tål att upprepas: Du skriver så vackert! Du behandlar språket så som det förtjänar att bli behandlat. Även om innehållet kan vara nog så smärtsamt ibland, är det en njutning att läsa det du skriver.
Tack!

-Maria N- sa...

Jag tar den. Nu, typ...

Jennie sa...

Jag nappar!!!!

F.ö har jag börjat följa din blogg.... utan att ha några bra kommentarer. Och undrar om jag får lägga in den i min länklista på min egen blogg.