fredag 26 september 2008

Jag har åkt bil

dit och hem igen. Jag har tänkt och lyssnat och talat och ätit och firat mässa och annat livsnödvändigt, och så har jag sovit hos en människa som står mig nära, druckit hennes kaffe och diskat hennes mugg. Jag har träffat en levande poet och läst hans texter, låtit dem brännas in under mitt skinn. Det allra bästa är att det inte var sista gången. Det bästa är att allt det bästa finns kvar. Jag är lyckligt lottad.

Och så har jag drömt -om Jesus. Premiär! Han sa så här: "Du söker ett -men ett, två, tre, _fyra_ skall du få av mig! Så många har du aldrig fått förut." Sen sade han inget mer, och jag vaknade förbryllad och skrattlysten med orden klara som kristall i huvudet, och kontrasten var så stor. Min vän och frälsare kom till mig, istället för Nattbekanten. Inga vassa tankar och ingen rädsla, bara basal matematik och uppsluppet skratt medan alla andra fortfarande sov. Det blir inte bättre än så. Välkommen till min natt, du som delar mitt liv. Stanna kvar i mitt liv, du som delade min natt. Gör mig till din.

4 kommentarer:

-Maria N- sa...

Oj. Du har skrivit mycket, ju!

Din senaste dröm var bättre än min. Jag drömde att jag sprang barfota på en trottoar full med krossat glas för att hinna. Och ändå hann jag inte.

Dammråttan sa...

Jag drömde att jag körde bil med en husvagn efter, för nära kanten och så välte den. Resten av drömmen ägnades åt försök att få upp den igen. Man ska väl inte analysera för mycket.

Gillar så tonen och språket i din blogg. Hur du vänder och vrider på orden och använder dem som redskap. Påminner mig om min favoritförfattare Peter Pohl, om man tar bort det religiösa då. Han är föresten matematiker.

Anonym sa...

Hej vännen! Jag är också glad att det kommer att finnas fler tillfällen att ses och prata och fira mässa tillsammans! Ta väl hand om dig och de dina tills nästa gång vi hörs! Tentan gick bra förresten :-)

KRAM

Mamman på väg sa...

-maria n-: Mardröm!! Stress-mardröm, skulle jag vilja kategorisera den som... På med de mjuka sandalerna!

dammråttan: Nä, man skall väl inte det... Låter som en drömbild av ett alldeles vanligt vardagshaveri, helt enkelt. :D

Yin: Jag visste det! Jag visste det! Du kommer att bli världens bästa... ja, du vet. :D