söndag 26 oktober 2008

Lista, stolen from Ullet, via Virrhjärnan


1. Vem är du? Jag är den jag är. Jag är mamman, på väg till, från, in i, ut ur och famlande mellan.
2. Attityd: Salt, söt eller skeptisk, allt efter dagsform och förmåga.
3. Ålder: Jo, men jag vet! Jag vet! Den är alldeles perfekt. Trettisomething.
4. Jobb: Ja... Underbart, och svårt, och ständigt öppet för möjligheten att känna sig som en enorm och svåruthärdlig bluff.
5. Hemsida:
Ingen som går ihop med min outsägligt anonyma bloggprofil.
6. Du kommer från:
Landet. Goda förhållanden. Eller så.
7. Du bor:
I det lilla huset som knarrar hemtrevligt men lite oroväckande.
8. Mentalitet:
Vid sunda vätskor.
9. Civilstatus:
Gift.
10. Stjärntecken: Ja, det har jag för mig. Skorpion. Läskigt.
11. Mac eller PC? PC
12. Din bästa egenskap: Jag lyssnar bra och sen när jag har lyssnat färdigt så brukar jag fatta det jag hörde.
13. Din sämsta egenskap: Jag är en genuint lat människa.
14. Husdjur: Nej. Barn istället, se 13.
15. Familj: Man och två barn
16. Kroppsdel du har mest nytta av: Hjärnan, trots dess skavanker. Mest okomplicerat välfungerande har annars brösten varit, ärligt talat -men vad har man dem till, egentligen, nuförtiden?
17. Kroppsdel du tycker bäst om: Jomen nu, så: Jag gillar brösten. De har gjort ett schysst jobb. Fötterna är också bra och snygga.
18. Jag sover: I någons halsgrop.
19. Djur jag är lik: Isbjörn. Nä, det är inte så smickrande -men Mannen säger det så då är det väl sant. Jag badar fast det är kallt i vattnet, menar han då, när han säger det.
20. Tror du på något? Det vore ju patetiskt att försöka ljuga ihop nåt annat än ett ja, just här, på bloggen. Så: Ja. Jag tror på Gud.
21. Frisyr: Ja, det händer. Ibland är den riktigt lyckad.
22. Hårfärg: Mörkt brunt och ännu mörkare brunt och lite rött i luggen. Ganska bra, faktiskt.
23. Ögonfärg: Gråbrungrön.
24. Skostorlek: 41-42
25. Gillar: Samtal.
26. Ogillar: Samtal som aldrig riktigt händer, fast båda sitter där och båda pratar.
27. Favoritmat: Ja, alltså, mat är god om den är god. Då gillar jag den. Så radikalt det kändes som ställningstagande betraktat. Reviderar: Mat i gott sällskap.
28. Favoritglass: Med lakrits i. Eller polkagrisar. Men egentligen rätt ointressant.
29. Favoritdessert: Allt funkar, i gott sälskap, som sagt. Fast pannacotta är bra -oförtjänt imponerande.
30. Favoritdryck: Kaffe med mjölk.
31. Gillar du godis? Ja, jag är rädd för det.
32. Isåfall vilken sort? Eeh... Jag gillar inte mjölkchoklad så himla mycket. Så, nu byter vi samtalsämne, kvickt.
33. Favoritdrink: Å, ljuvliga Domptörmamman och hennes goda med Razz och Sprite... Helst båda samtidigt. Fast hon är förvisso ingen drink. Eller en vanlig Jameson med Drakflygerskan. Igen: Sällskapet gör... spriten?
34. Favoritfilm: Vintergästen. Ojoj. Och Återstoden av dagen. Allt som inte sägs, i båda.
35. Favoritdag: Söndagarna har gått från ångestdagar till jubel och fröjd de senaste åren.
36. Favoritklädesplagg: Den grårutiga blusen. Och de sköngröna byxorna. Och den mjuka tunna svarta tröjan...
37. Favoritbok: Just nu, Hosannainspirerad: Allt av Dorothy Sayers. Och snart, alldeles snart, är det november, och dags att läsa om Ringtrilogin. (Ja. Varje år. Innan ni frågar.)
38. Musiksmak: Ja. Såna som sjunger bra så man nästan dör, och såna som sjunger lite dåligt men gör det så bra så man nästan dör. Och texterna. Lloyd Cole. Tanya Donnelly. Maria McKee. Innocence Mission. Indigo Girls. Håkan Hellström. Ron Sexsmith. Fler.
39. Favoritdoft: Solvarm unge.
40. Senast film på bio: Oj. Wall-E. Avslöjad.
41. Älsklingsfärg: Grönt.
42. Skulle aldrig ta på dig: Stringbikini. Sån där vuxensparkdräkt. En T-shirt där det står Öl byggde denna vackra kropp. Även om det vore sant.
43. Vad ville du bli när du var liten? Pappa övertalade mig att vilja bli ärkebiskop. Fråga honom hur han tänkte där, för jag vet fortfarande inte.
44. Blev du det? Nä, verkligen inte. Men pappan har inte gett upp. Han har lämnat kyrkan, men han har _inte_ gett upp. Tro mig.
45. Sportbil eller familjebil? En sådan bil som åker till roliga ställen.
46. Katt eller hund? Trevliga djur, säkert, och jag klappar dem gärna, men de engagerar mig inte så mycket att jag kan välja. Fast får jag välja en individ så väljer jag Domptörmammans älgbrorsa. Han är en hund, det är sant.
47. Fobier? Döda krabbor är väldigt förfärliga, om ni inte visste det.
48. Deppig eller glad? Just nu glad. Har i övrigt ingående erfarenhet av bådadera. Inte så unikt.
49. Politiskt insatt? Joråvars. *rodnar klädsamt*
50. Värdesätter du ärlighet? Ja, verkligen. Fast ibland hinner det börja göra ont först.
51. Brukar du dra "vita lögner"? Nä, jag är usel på att ljuga. På ett gränspatologiskt sätt.
52. Har du pojkvän/flickvän? Jag är gift. I övrigt är jag så gammal att mina vänner har hunnit bli kvinnor och män.
53. Är du kär? Ja.
54. Vem/vilka vet mest om dig? Svår och intressant fråga. Det är nog Mannen, men det finns mycket som han inte vet som någon annan vet. Och "någon annan" är många människor som vet olika saker.
55. Vad har du på dig just nu? Sovplagg... Mitt i natten och jag skriver istället för att sova.
56. Märkeskläder eller secondhand? Varken eller -det jag behöver när jag behöver det.
57. Hur många par skor har du? Väldigt få!

Jag tog listan från Virrhjärnan som tog den från Ullet och hon hade plockat bort alla sexfrågor -
det funkar för mig.

61. Du blir glad av: Gott sällskap. Spännande tankar att dela. Att ha möjlihet att konsumera nåt mer än det nödvändiga. Mina barn. Bra musik.
62. Du blir förbannad av: Oinspirerad okunnighet som inte problematiseras. Översitteri för att man kan. Elakheter bara för att. Just nu: Makthavare med pragmatisk inställning till tortyr och andra aspekter av MR.
63. När ingen ser dig: Samtal. Igen. Av en sort som kräver ensamhet.
64. Du kommer till himlen / helvetet: Himlen. För att jag vill dit. Det räcker, tror jag. Närsomhelst.

6 kommentarer:

-Maria N- sa...

Det var nå´t i den listan som jag tänkte att jag skulle hänga på... Vad var det nu igen... Jag ska väl inte behöva läsa om den? *fundera* Jo, jag måste nog läsa om den.

Nej! Jag vet! Ringen! Läsa! Jag ska också! Tidsplan? :D

Mamman på väg sa...

November, vännen. Novemberläsning. Tillsammans? *hoppfull*

Och jag känner igen dem, guldfiskögonblicken.

-Maria N- sa...

Visst! Då ska jag bara skynda ig att läsa ut min lättburna chiclit och inbila mig själv (och dig) att jag orkar kånka runt på Härskarringen under vad som brukar kännas som årets längsta månad *s* Jag är med. Fast det är inte omöjligt att jag halkar efter ohjälpligt gansa snart.

-Maria N- sa...

Visst! Då ska jag bara skynda ig att läsa ut min lättburna chiclit och inbila mig själv (och dig) att jag orkar kånka runt på Härskarringen under vad som brukar kännas som årets längsta månad *s* Jag är med. Fast det är inte omöjligt att jag halkar efter ohjälpligt gansa snart.

-Maria N- sa...

Alltså förlåååt! *slår huvet i väggen* *två gånger!*

Mamman på väg sa...

Haha, jag blev bara glad över alla kommentarerna, ju. (Glömde du, mellan dunkarna, att du redan hade dunkat en gång?