söndag 8 februari 2009

Kyndelsmäss

...och det är nu som julen är slut, egentligen. Tur att granen inte står kvar och barrar i ett hörn, fast jag saknar Arga Ängeln. Jag var på gudstjänst medan barnen underhöll Domptörmamman genom att besegra henne i Alfapet.

Med mig ut genom dörren följde Herrens välsignelse, som vanligt över mig, men också, för ovanlighetens skull, över ett litet ljus med Kristusmonogram. Det det ligger i min ficka nu, och skall få åka brev någonstans.

Något mer följde med: Psalm 87. Jag behöver den varje gång den finns med på agendan, och oftare än så. Idag fångade mig varje vers. Kanske behöver jag den sista allra mest. Maken behöver vers 2, vare sig han vet det eller inte.

Vilken behöver du?

1. Våga vara den du i Kristus är,
den i hans tanke, den i hans kärlek,
den i hans ögas eviga ljus du är.

2. Intet du äger som ej han dig ger.
Kravet och kraften, viljan och verket
strömmar ur samma källa från bergen ner.

3. Skuld och rädsla trycker dig inte mer.
Nu är du fri att älska och tjäna
dem som du möter, Jesus som bor i dem.

4. Redan är du den du en gång skall bli:
Dömd och benådad, död och uppstånden,
älskad och ett med honom som gjort dig fri.

2 kommentarer:

Emelie sa...

Jag behöver olika.
Men två stycken som jag alltid behöver är 217 'Gud för dig är allting klart' och 522 'I Guds tystnad'(vilken min blogg är döpt efter).

Ibland behöver jag andra, oftast sådana som säger att jag inte behöver veta allt, eller bära världen, eller att vi är många.

helene sa...

Tack.
Idag behöver jag nog mest första versen. Jag förminskar mig och viker undan i stället för att låta mig vara den jag är, älskad och sedd.

Ofta, ofta behöver jag även psalm 358, och precis som för Emelie är 217 betydelsefull. På sikt kommer det nog ett blogginlägg om min relation till den psalmen.