söndag 22 februari 2009

tangentdiarré -jag ser en utmaning

... från -ME-, och jag måste bara nappa, mest för att jag är så lydig. Åtta upplysningar om mig får ni här, och så är det meningen att jag skall utmana åtta till av er. Det gör jag. Finns det ingen blogg, så svara i kommentarer. Alla som inte är nämnda får gärna nappa också! Utmanade är Ullet, helelen, Abigail, Erindriel, Jerra, Road-Kill, farmorsan och Yin. Basta.

1. När jag var liten ville jag bli ärkebiskop. Min ateistpappa tutade i mig att det var det absolut bästa jobbet man kunde ha, och jag trodde honom.

2. När jag också var liten gick jag omkring med en röd flagga på första maj. Varje första maj. Hela dagen. Min liberala pappa tutade i mig att det var det absolut bästa sättet att tillbringa första maj, och jag trodde honom.

3. Min bror jagade mig med en vissen julgran en gång. (Han måste ha varit jättearg.)

4. Jag hade under alla mina tonår en jättestor valaffisch med Bengt Westerbergs nuna uppspikad på min sovrumsvägg. När jag flyttade och mitt rum blev gästrum, förpassades han till källaren -mormor tyckte han stirrade när hon klädde av sig.

5. Mina favoritdroger är utan inbördes rangordning lustgas och cigarriller. Båda har jag bara nyttjat en gång, lustgasen för att det helt enkelt har saknats anlednng, cigarrillerna för att de var alldeles för goda för att jag någonsin skulle våga prova igen.

6. Jag lärde mig läsa före fyra års ålder, och tuggade i mig En gyllene bok om myter och legender när jag var sju (fast Orfeus ch Eurydike var läskig) och Rötter när jag var nio.

7. Jag drack rejält mycket alkohol första gången när jag var 17, på en kompis Fil Kand- fest, och nådde stadiet där jag insåg att enda utvägen var att _inte säga ett enda ord_ på hela resten av kvällen. Det har jag aldrig insett mer.

8. Jag har två små ärr, ett varje sida, precis i underkanten av brösten. Det satt dränageslangar där när jag var nyfödd.

7 kommentarer:

Anonym sa...

1. Jag har ganska många syskon och när jag var liten hände det ibland att folk frågade om min familj var antroposofer eller katoliker. Mina föräldrar var varken det ena eller det andra, de råkade bara ha en hög med barn tillsammans.

2. När jag var liten var jag kär i lejonet Aslan i Narnia-böckerna.

3. Det var ca tio år sedan jag sist besökte den ort där jag föddes och växte upp. Det känns märkligt.

4. När jag var 11 år fick jag en av mina dikter publicerade i lokaltidningen. Jag vann också flera skrivartävlingar omkring den tiden.

5. Länge trodde jag också att jag skulle bli författare, men när jag var runt nitton år gammal slutade jag skriva.

6. Det är ganska trivsamt att brodera, har jag nyligen upptäckt. Men jag är verkligen helt obegåvad på området.

7. Jag har flyttat hemifrån två gånger: En gång för tidigt och en gång för sent.

8. Jag är väldigt förtjust i synthmusik.

-ME- sa...

"Det har jag aldrig insett mer." UNDERBART! *skrattar så jag håller på att ramla av stolen*

helene sa...

I likhet med -ME- skrattar jag högt åt din insikt under punkt 7.
Dessutom fascineras jag djupt av trean - vad i all världen hade du gjort?

Erindriel sa...

1. Jag läste Agatha Christies alla böcker som 9-10 åring.

2. När jag var sju år bestämde jag att jag skulle bli missionär i Kenya och var i flera år helt övertygad därom. ;-)

3. Jag dyrkade popgruppen A-ha som 15-åring.

4. Som 5-åring snodde jag 50:- ur kollekten hos goda vänner som var med i någon kyrka. Jag köpte smågodis för alltihopa i kiosken och bjöd alla barn i lekparken.

5. Som tonåring hängde jag med punkare, synthare och svartrockare. Är fortfarande mycket svag för dessa musikgenres.

6. Om jag inte tackat nej hade jag blivit språkrör för Grön Ungdom en gång i tiden.

7. Många gånger är de jag varit berusad tillsammans med Gustav Fridolin. *s*

8. Jag är av irländskt blod, men också norskt och vallonskt.

Erindriel sa...

Tokdör av skratt över din nummer 7 - klockren!!! ;-))))))

Emelie sa...

Ytterligare en uppmaning till dig att anta en utmaning finns på min blogg :)

Anonym sa...

Det hade onekligen sett helt annorlunda ut om du blivit ärkebiskop :)