torsdag 1 januari 2009

Nä, han andas inte bra

och han tänker inte som han brukar. Ibland känner pappan igen sina barn. När han känner igen oss talar han om att han älskar oss. Mer än så är det inte.

Mamman på väg är ett barn också, och intill döden trött. Leendena slocknar innan de ens har blivit en tanke. Rädslan bor i mig och i mitt hus.

Huset som knarrar är till bristningsgränsen fyllt av barn och vuxna, och det ekar tomt, för Drakflygerskan är inte kvar. Frånvaron är som den är. Det tomma ekandet är som det skall vara -den enda logiska följden av frånvaron. En del saker skall göra ont. Det är mycket nu, bara.

6 kommentarer:

Emelie sa...

"Kom nära du som sorgsen är, kom nära mig. Du som på tunga bördor bär kom nära mig. Jag bar en gång ett kors för dig så innerligt jag älskar dig. Kom nära mig, min vän och jag ska bära dig"

Jag tänker på dig och de dina så mycket jag bara kan.

och ja, jag vill hemskt gärna prata mer med dig... jag finns på msn, FB, och mail. Det är de möjliga forum jag kommer på. Kommer du på något bättre så hojta!

-ME- sa...

Jag känner både frid och förtvivlan i din sorg. Förtvivlan över det som kanske är på väg att hända, men frid över att han säger de där orden och att ni har en relation som gör förtvivlan.

Med fasa väntar jag på den dagen jag är i din sits, utan att ha fått höra de där orden, utan att känna varesig frid eller förtvivlan.

Dammråttan sa...

Hej. Har inte suttit alls vid datorn på ett par dagar nu (jo igår en stund, men då hann jag inte läsa bloggar). Vill bara säga att jag tänker på dig. Man blir nog aldrig tillräckligt gammal för att släppa en förälder. Eller annan älskad. Eller jo. Min farmor skulle jag släppa. Jag skulle sakna, men hon orkar inte mer nu. Hon är över 100 år och hon orkar inte, ändå håller hon sig kvar. Jag skulle kunna släppa åt henne, om det gick, även om det skulle göra ont. Tankarna finns hos dig och din pappa.

-Maria N- sa...

Emelie har redan sjungit raderna för dig. Jag sjunger med. Och jag sänder dig tankar och ber för att du ska ta dig igenom det här.

helene sa...

Orden räcker inte riktigt till... -ME- har uttryckt det jag vill säga på ett så fint sätt att jag helt enkelt ställer mig hos henne och tänker på er.

Anonym sa...

Hej kära du! Jag har varit iväg i ett par dagar och är väl inte helt uppdaterad om vad som händer i ditt liv just nu. Tänker på dig och ber för pappan. Finns det något mer jag kan göra från mitt lilla hörn så hjälper jag gärna till. Kära kära du!
...
...
ööh... KRAM i alla fall!